Wyposażenie szkoły w nowe technologie

EDUKACJA

Written by:

Wiele mówi się o szkodliwym wpływie technologii na rozwój dziecka. Owszem, niekontrolowane i nadmierne korzystanie z komputerów, tabletów i smartfonów z pewnością niesie ze sobą poważne zagrożenia, jednak ewolucja w dziedzinie techniki, jaka nastąpiła w ciągu ostatniej dekady może również zostać wykorzystana w sposób przynoszący dzieciom znaczne korzyści – choćby w szkole.

Szkoła a nowe technologie

Dziś może wydawać się to nieprawdopodobnym, ale jeszcze dwadzieścia lat temu rzadko która uczelnia dysponowała lepszym sprzętem niż rzutniki (grafoskopy), o szkołach średnich i podstawowych nie wspominając. Obecnie niewiele jest placówek, które nie korzystają z dziennika elektronicznego, a ceny tablic multimedialnych, projektorów, laptopów czy notebooków spadły na tyle, że realny dla większości szkół stał się ich zakup (w przypadku państwowych podstawówek często przy dużym udziale wpłat rodziców uczniów na te cele, niemniej – realny). Zalety tego rodzaju urządzeń są oczywiste, zważywszy że, jak wynika z badań oraz obserwacji, współczesne dzieci wyrastając wśród dotykowych ekranów, elektronicznych książek i wszechobecnych monitorów oraz kamer, nie znając świata bez internetu, traktują narzędzia technologiczne jak oczywistość i niemal jedyny, naturalny sposób na dotarcie do informacji i wiedzy.

Kinestetyczny rozwój dziecka

Poza tablicami i komputerami, nowe technologie w szkole obecne są również pod postacią ekranów multimedialnych. Jeszcze nie tak popularne, droższe niż zestawy składające się z projektorów i tablic, ekrany, oddziałują kinestetycznie, pobudzają zmysł wzroku, słuchu i dotyku, co w przypadku przedszkolaków i młodszych dzieci szkolnych bardzo pozytywnie wpływa na proces poznawczy i zapamiętywania. Podobne efekty przynosi korzystanie ze stołów terapeutycznych – są to stoliki o dużych, białych blatach, nad którymi montuje się projektory wyświetlające obraz na blacie. Animacje świetlne reagujące na ruchy rąk, motywują dziecko do podjęcia aktywności fizycznej, poprawiają koordynację, motorykę i spostrzegawczość oraz szybkość reakcji.

A może roboty?

Roboty edukacyjne to niezwykle atrakcyjna dla dziecka forma nauki. Dostępne na rynku zaawansowane rozwiązania wyposażone są nawet w dziesięć czujników, które wraz z wydajnymi procesorami sprawiają, że możliwe jest zaprogramowanie robotów na tysiące sposobów. Przy zakupie tych niewielkich, lecz interesujących urządzeń, producenci oferują również dostęp do ciągle zwiększającej się liczby scenariuszy zgodnych z Podstawą Programową, dzięki czemu stale wzrastają możliwości wykorzystania robota w różnych dziedzinach. Posłużyć może dzieciom nie tylko w nauce informatyki, ale również geografii, fizyki, matematyki czy też języków obcych.

Nauka z pomocą magii

Nowe technologie w szkole obejmują również magiczne urządzenia takie jak dywan czy tablica. Pierwsze z urządzeń działa podobnie jak opisany wyżej stół terapeutyczny – projektor umieszczony pod sufitem tworzy wirtualny dywan. Łącząc środki przekazu takie jak obraz, dźwięk, animacja i wideo, wspomaga rozwój psychofizyczny dziecka i jest świetną alternatywą dla tradycyjnego dywanu, który zgodnie z obowiązującymi przepisami musi zostać udostępniony dzieciom w klasach 1-3. Z kolei tablica magiczna to prawdziwy kombajn, który integruje w sobie funkcje tablicy multimedialnej i dotykowego ekranu, a także pozwala na wykorzystanie jej do zabawy piłką czy innych form aktywności ruchowej.

Nowe technologie do szkół znajdziesz na stronie www.mojebambino.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *